Nyheter

220118

Ny trafiklösning för Trosa presenteras av Trafikverket, Trosa kommun och Region Sörmland den 18 januari 2021. Projektet presenteras på kommunens hemsida och kan läsas under menyn Resväg västra Trosa.

210930

Regeringen upphävde den 30 september 2021 faställelsebeslutet för vägplanen Infart västra Trosa. Beslutet kan läsas under menyn Vägplanen, undermeny Överklagande vägplan.

210907 och 210918

En debattartikel angående tillväxten i Trosa kommun skriven av Trosapolitikern John Carlsson (C) publicerades den 7 september 2021 i SN. Ett svar på denna debattartikel skrivet av Robert Benson publicerades den 18 september 2021. Båda artiklarna kan läsas under menyn Debatt, undermeny Södermanlands Nyheter.

210521

Den 21 maj 2021 meddelade Trosa kommun att Infart västra Trosa projektet avbryts. Pressmeddelandet kan läsas under menyn Kommunen, undermeny Infart västra Trosa avbryts.

210317

Översiktsplanen 2021 godkändes av kommunfullmäktige den 17 mars 2021. Under menyn ÖP 20, undermeny ÖP 21 final finns ytterligare information.

201019

Synpunkter på ÖP 20 granskningshandling och Trosa kommuns bemötande av synpunkterna publiceras under menyn ÖP 20, undermeny ÖP 20 Granskning.

200630

Efter samrådet uppdaterades ÖP 2020. På den uppdaterade ÖP 20, granskningshandlingen, kan synpunkter inlämnas till kommunen till och med den 28 augusti 2020. Översiktsplanen 2020 granskningshandling kan läsas under menyn ÖP 2020, undermeny ÖP 20 Granskning.

200630

Kommunens svar på insända synpunkter på förslaget till ÖP 2020 redovisas under menyn ÖP 2020, undermeny ÖP 20 Samråd.

200228

Kommentarer på Översiktsplanen

En sammanfattning av de viktigaste synpunkterna på förslaget till Översiktsplan 2020 finns att läsa under menyn Kommunen, undermeny ÖP 20.

Kommentarer från nedanstående är publicerade i sin helhet:

Länsstyrelsen

Naturskyddsföreningen

Lagnöbo

Vänsterpartiet

Miljöpartiet

Socialdemokraterna

Hvalfisken

Bohlin

Benson

Sagan om Ville, Valle och Viktor

Ett annat sätt att kommentera Översiktsplanen skickades samtidigt till alla Trosas politiker, sagan om Ville, Valle och Viktor, författad av Anna Bohlin.

200211

Klimattips, en ny rubrik introduceras. Här ges råd om hur du kan bidra till ett klimatsmart samhälle. Först ut är bidraget, Åk klimatsmart med tåg.

200208

Som svar på Trosa kommuns vision för 2040, presenterad i förslaget till Översiktsplan 2020, ger här Anna Bohlin sin vision av kommunen år 2040. Alla politiker och berörda tjänstemän i Trosa kommun har fått Anna Bohlins vision för kännedom.

191111

Svar till Infrastrukturdepartementet insändes 191111 med bilagor från 50 överklagande personer där de redogjorde för på vilket sätt de berörs av vägplanen för Infart Västra Trosa. Samtidigt insändes brev från 5 personer, vars fastigheter gränsar till vägområdet, med information om hur de påverkas av vägplanen. Svaret kan läsas under menyn Vägplanen undermeny Överklagande vägplan.

191001

Infrastrukturdepartementet begär i skrivelse daterad 191001 information om på vilket sätt de 109 överklagande av fastställesebeslutet för vägplanen för Infart Västra Trosa berörs av vägplanen. Brevet kan läsas under menyn Vägplanen undermeny Överklagande vägplan.

190821

En artikel med titeln “Går infarten att försvara?” publicerades i Södermanlands nyheter den 21 augusti 2019. Den kan läsas under menyn Debatt undermeny Södermanlands nyheter 190821.

190818

Det är inte försent att stoppa Infart Västra Trosa

Vad kan du göra för att stoppa byggandet av Infart Västra Trosa?

Så länge inte första spadtaget för Infart Västra Trosa är taget är det möjligt att stoppa vägbygget.

Vägplanen har fastställts men har överklagats till regeringen av över 100 personer (överklaganden kan läsas under menyn Vägplan/Överklagande vägplan). Innan regeringen sagt sitt är det inte möjligt att påbörja vägbygget. Vi som överklagat hoppas att regeringen tar hänsyn till de negativa miljö- och klimatkonsekvenser som Infarten för med sig om den byggs.

Det finns således ännu möjlighet att påverka. Det första du kan göra är att kontakta din politiker och framföra dina synpunkter.

Alliansen och Socialdemokraterna är de partier som ännu inte insett vilka negativa konsekvenser som vägbygget för med sig och hur osäker finansieringen är.

Nedan får du mailadresser till företrädare för dessa partier:

Tomas Landskog (M), tomas.landskog@trosa.se

Daniel Portnoff (M), daniel.portnoff@trosa.se

Magnus Johansson (S), magnus.johansson@trosa.se

John Carlsson (C), john.carlsson@politik.trosa.se

Göran Hammarlund (L), goran.hammarlund@politik.trosa.se

Förutom direkt kontakt med politikerna kan du påverka genom att skriva under namninsamlingen “Avbryt Infart Västra Trosa” som redan har fått 565 underskrifter. Du hittar den på skrivunder.com och länken https://www.skrivunder.com/avbryt_infart_vastra_trosa . Listan med namnunderskrifter kommer att presenteras för politikerna för att visa vad kommuninvånarna tycker. Ju fler vi blir desto mer kan vi påverka.

Vad händer om Infarten byggs?

 En stor del av Hunga strövområde försvinner och bygget av 700 permanentbostäder på Tureholmshalvön bidrar till att Trosa kommun förlorar ytterligare rekreationsområden och en naturskön skärgårdshalvö. Där man idag kan uppleva naturen, motionera, se havsörn och sällsynta fjärilar, blir det bostadshus och vägbygge.

Bygger man hundratals hus för permanentboende långt ifrån tätorterna Trosa och Vagnhärad kommer det att generera ökat bilåkande. Jobben finns inte i Trosa, mer än hälften av kommuninvånarna pendlar redan dagligen. Från de planerade byggområdena på Tureholmshalvön är det minst 10 km till Trosa tätort och de flesta fortsätter med bil till Vagnhärad som ligger ännu längre bort.

Tänk hur mycket ytterligare växthusgaser som helt onödigt släpps ut och negativt påverkar klimatet och din framtid.

En av målsättningarna med Infart Västra Trosa är att minska trafiken över Smäckbron och i centrala Trosa. Det blir tvärtom, trafiken kommer att öka, det har Trafikverket konstaterat i flera rapporter.

Vägen beräknas kosta 155 miljoner varav Trosa kommun ska betala 60%, d v s 93miljoner. Dessa skulle kunna användas till mer angelägna investeringar än en väg som ingen har behov av.

För Trosas del ska finansieringen ske genom exploateringsavgifter från de ca 700 nya permanentbostäder som planeras på Tureholmshalvön och västra Trosa.

Exploateringen har bara påbörjats men redan stött på svårigheter på grund av klimatförändringarna. Eftersom de områden som ska bebyggas ligger låglänt vid kusten finns det risk för översvämningar i framtiden. Myndigheter som Länsstyrelsen, Boverket och Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap motsätter sig bebyggelse i de kustnära områdena. Trosa kommun har överklagat till näringsdepartementet och säger att om regeringen går på samma linje som de övriga myndigheterna skulle det innebära att all byggnation skulle avstanna i stora delar av Tureholmshalvön.

Det är således osäkert om Trosa kommun kommer att få in de miljoner som behövs för att finansiera sin del av vägen. Uteblir exploateringen måste alla kommuninvånare stå för notan.

Varför ska du kontakta politikerna?

 Trosas politiker har inte hängt med i utvecklingen. Planeringen av Infart Västra Trosa har pågått under så lång tid och man har inte ifrågasatt projektet trots viktiga förändringar i samhället.

Parisavtalet trädde i kraft i december 2015. Världens länder enades om att den globala temperaturökningen ska hållas långt under 2 grader och att den helst ska stanna vid 1,5 grader. Målet är en utfasning av utsläpp av växthusgaser från fossila energikällor. En uppvärmning på 1,5 grader kräver att vi har en fossilfri värld någonstans runt 2030-2040.

Till detta kommer klimatlagen som trädde i kraft 1 januari 2018. Den säger att våra politiker inte får strunta i klimatet när nya beslut fattas.

Alarmrapporter om klimatförändringar kommer dagligen och vi måste alla dra vårt strå till stacken. Det är bråttom.

Att Trosa kommun planerar för samhällen långt ifrån tätorter, arbeten och där kollektivtrafik saknas är otidsenlig samhällsplanering. Det går tvärtemot forskningen om ett klimatsmart samhälle. Utglesningen skapar behov att förflytta sig med bil. Rapporten “Smart stad – smart samhällsplanering för att nå Sveriges miljömål” “Smart stad – smart samhällsplanering för att nå Sveriges miljömål” utkom i oktober 2016. Rapporten har sänts till Trosa politiker men man har ännu inte tagit till sig dess budskap.

För politiker i dagens samhälle är det viktigt att följa utvecklingen och ha mod att våga avbryta projekt som under tidens gång blivit otidsenliga och inte uppfyller de mål man ursprungligen satt.

Nu har du möjlighet att göra något för klimatet. Tag den.

190729

En artikel publiceras i Södermanlands Nyheter med anledning av tidigare artikel i SN där kommunen hävdar att trafiksituationen i centrala Trosa kommer att lösas om Infart Västra Trosa byggs. Den kan läsas under menyn Debatt, undermeny Södermanlands Nyheter.

190401

En debattartikel med rubriken “Vägplanen för Infart västra Trosa är inte hållbar” publiceras i Södermanlands Nyheter. Den kan läsas under menyn Debatt, undermeny Södermanlands Nyheter.

190226

Överklaganden av fastställelsebeslutet

Fastställelsebeslutet för vägplan Infart Västra Trosa överklagades till regeringen av över 100 personer den 26 februari 2019.

Gruppöverklagan av 109 personer kan läsas under menyn Vägplanen undermeny Överklagande vägplan.

Överklaganden från andra personer kan läsas under menyn Vägplanen undermeny Överklagande vägplan.

190128

Trafikverket har den 18 januari 2019 beslutat att fastställa vägplanen för Infart Västra Trosa.

Det är INTE ett beslut att bygga vägen. Det beslutas endast hur vägen ska utformas.

Byggstart kan inte ske förrän beslutet har fått laga kraft.

Infart Västra Trosas syfte är att möjliggöra exploatering av västra Trosa och Tureholmshalvön. Om det sker en exploatering av dessa idag glest bebyggda områden med 700 hus kommer det att öka den redan höga bilpendlingen från Trosa, med stora utsläpp av växthusgaser som följd. Detta ger en negativ klimatpåverkan.

Projektets klimatpåverkan har man inte kunnat ta någon hänsyn till vid fastställelseprövningen.

Vi anser att detta är fel och att projektet som helhet strider mot den nya Klimatlagen, som trädde i kraft den 1 januari 2018. Du kan läsa om Klimatlagen här 190129 utdrag

Vi kan alla hjälpa till att förhindra denna negativa klimatpåverkan och uppmanar därför alla att överklaga beslutet. Hur du gör beskrivs i slutet av fastställelsebeslutet.

Överklagande av Trafikverkets beslut ställs till regeringen senast den 26 februari 2019.

Vi som tog initiativet till Namninsamlingen Avbryt Infart Västra Trosa kommer att överklaga beslutet med klimatfrågan som viktigaste argument.

Den som vill vara med på vårt överklagande måste ge oss (Anna Bohlin och Ingrid Benson) fullmakt att vara ombud.

Beslutet kan läsas på webbsajten Vägval i Trosa under menyn Vägplanen/Fastställelsebeslut 

Hör gärna av er med synpunkter på vår gemensamma mailadress informationtrosa@gmail.com

Ingrid Benson och Anna Bohlin

190121

Med anledning av en artikel i ÖSP, nummer 1, 2019 ges information om Infart Västra Trosa och exploateringsstatus i västra och södra Trosa.  Informationen finns att läsa här 190121 Ösp art nr 1 2019

181130

En debattartikel publicerades i SN den 30 november 2018. Den ifrågasatte om den planerade exploateringen av Tureholmhalvön var förenlig med Trosa kommuns Energi- och Klimatplan Artikeln finns att läsa under menyn Debatt, undermeny Södermanlands Nyheter

Ett brev med liknande innehåll skickades även till kommunpolitikerna, Trafikverket och relevanta tjänstemän inom Trosa kommun. Brevet finns att läsa under menyn Kommunen, undermeny Skrivelse 181130.

181015

Beslut i Högsta förvaltningsdomstolen

Högsta förvaltningsdomstolen meddelar inte prövningstillstånd. Läs mer under menyn Högsta förvaltningsdomstolen.

181008

Nu måste makthavarna vakna och stoppa utsläppen

Debattartikel av Anna Bohlin publiceras i DN Åsikt. Den kan läsas under menyn Debatt/Dagens Nyheter.

180905

Hur mycket ska Trosa växa?

Insändare av Anna Bohlin i Södermanlands Nyheter. Läs under menyn Debatt/Södermanlands Nyheter.

180904

Alliansen om Infarten

Inför valet den 9 september 2018 publicerade Alliansen på sin facebooksida synpunkter på Infart Västra Trosa. Dokumentet och motargumenten kan läsas under menyn Kommunen/Alliansen om Infarten. 

180904

L om Infarten

Liberalerna i Trosa publicerade på hemsidan tillsammans med övriga Allianspartier sina synpunkter på Infart Västra Trosa. Det kan läsas under menyn Kommunen/L om Infarten. 

180903

Debattartikel med rubriken Framtiden kräver minskat bilberoende publicerades i SN den 3 september 2018. Den kan läsas under menyn Debatt/Södermanlands Nyheter.

180901

Brev till kommunpolitikerna

Ett mail med titeln Avbryt Infart Västra Trosa – opinionen växer, skickades den 1 september 2018 till alla Trosas kommunpolitiker och alla de mer än 500 personer som undertecknat namninsamlingen. Brevet kan läsas under menyn Kommunen/180901 till kommunen.

180826

Socialdemokraterna om Infart Västra Trosa

Den 26 augusti 2018 publicerade Socialdemokraterna i Trosa på sin hemsida ett dokument med titeln Infart Västra Trosa – hur tänker Socialdemokraterna i Trosa? Det kan läsas under menyn Kommunen/S om Infarten.

180820

Brev till M, S, C, L, KD

Ett mail skickades 20-22 augusti till företrädare för rubricerade partier. Syftet var att uppmärksamma politikerna på hur viktig en klimatsmart samhällsplanering är för att undvika bilberoende. Mailet och svaren kan läsas under menyn Kommunen/180820 till M S C L KD.

180813

Öppet brev till alla ledare

Anna Bohlins “Öppet brev till alla ledare” publiceras i Södermanlands Nyheter. Brevet kan läsas under menyn Debatt/Södermanlands Nyheter.

180730

Flygblad utdelas

Utdelning av flygblad pågår i Trosa, Västerljung och Vagnhärad. På flygbladet informeras om Hur Infart Västra Trosa påverkar just dig och på baksidan finns en karta över vägens sträckning från Trafikverket.

180720 insändare publiceras i SN

Anna Bohlins insändare med titeln “Därför skriver jag under Avbryt infart västra Trosa” publiceras i Södermanlands Nyheter. Läs insändaren under menyn Debatt/ Södermanlands Nyheter.

180629

Artikel i SN om Namninsamlingen

En artikel publicerades i SN den 29 juni som informerade om att en Namninsamling angående den planerade Infart Västra Trosa pågick. Artikeln borttagen pga upphovsrättslagen.

180618

Namninsamling Avbryt Infart Västra Trosa

Uppropet Avbryt Infart Västra Trosa startas. Du kan skriva under här.

180613

Avtal mellan TRV och Trosa kommun

Ett avtal om TRVs och kommunens åtaganden och finansiella ansvar godkändes av Kommunfullmäktige den 13 juni 2018. Det går att läsa under menyn Kommunen/Avtal med TRV.

180613

Debattartikel i SN

Artikel publiceras i Södermanlands Nyheter med rubriken Trosapolitiker lyssna på väljarna om Infarten.

180612

V och MP skriver debattartikel i SN

Artikel med rubriken Infart Västra Trosa är onödig och ett ekonomiskt vågspel  publiceras i SN. Artikeln är undertecknad av företrädare för Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Se under menyn Debatt.

180601

Synpunkter på Vägplanen insändes till Trafikverket Borlänge i maj 2018

Ytterligare synpunkter som insänts till Trafikverket i Borlänge i maj 2018 finns att läsa under menyn Vägplanen, undermeny Synpunkter.

180530

Exploatering invid vägen

Trosa kommun meddelade i maj 2018 att bebyggelse utmed Infart Västra Trosa får stöd av kommunen. Skogsavverkning har påbörjats för att sälja hustomter  vid vägen. Detta innebär att mer mark tas i anspråk för bebyggelse med konsekvenser för friluftslivet. Natur- och djurliv i området kommer även att påverkas av buller och vibrationer.

180426

Vägplanen överlämnad till Trafikverket för fastställelse

Trafikverket Region Öst överlämnade den 26 april 2018 Vägplanen till Trafikverket för fastställelseprövning.

180419

Länsstyrelsen tillstyrkte fastställelse av Vägplanen.

180129

Granskning av Vägplanen

En del av de synpunkter som insändes till Trafikverket efter granskningen av Vägplanen i januari 2018 presenteras under menyn Vägplanen.

Ett granskningsutlåtande av alla inkomna synpunkter sammanställdes och kommenterades av Trafikverket Region Öst. Det återfinns under Vägplanen undermeny Granskning.

Granskningsutlåtandet tillställdes Länsstyrelsen i Södermanland inför deras prövning av fastställelse av Vägplanen.

171216

Agera

Trafikverket ställde den 1 december 2017 ut Vägplanen för Infart Västra Trosa för granskning. Vägplanen finns att hämta på Trafikverkets webbsida, väg 782/218. 

Granskningstiden utgick den 9 januari 2018.